Een ogenblik geduld aub...
De website wordt geladen...
Twitter LinkedIn Vimeo YouTube Facebook
Integratie met bedrijfssystemen:
een gids voor webdesign bureaus
Het moderne webdesign bureau van tegenwoordig bevindt zich in het epicentrum van de bedrijfsstrategie van een klant. Eisenpakketten voor websites zijn vaak net zo gecompliceerd als ERP- of CRM-specificaties en website gebruikers hebben alsmaar hogere verwachtingen.

Hoe kan je een webdesign bureau laten groeien door klanten integratieoplossingen met bedrijfssystemen aan te bieden?

 

Steeds meer factoren dragen bij aan de verschuiving naar een meer centrale rol voor een webdesign bureau. De voornaamste zijn: technologische ontwikkelingen, hogere consumentenverwachtingen en de technisch onderlegde verkopers.

 

Dat webdesign bureaus steeds vaker een cruciale rol spelen in de bedrijfsstrategie van klanten kan worden toegeschreven aan:

 

  • Het alsmaar volwassener worden van Web development talen zoals bijvoorbeeld PHP
  • De ontwikkeling en aanpassing van cloud gebaseerde bedrijfsapplicaties met webservices zoals Salesforce
  • Toegenomen gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets
  • Ontwikkeling van en goedkopere toegang tot CMS en andere digitale platforms
  • Consumenten verwachten dat hun data 365 dagen per jaar, 24/7, altijd en overal beschikbaar is
  • Uitgebreide data-driven communicatie kan bepalend zijn voor het beeld dat een klant zich vormt van een bedrijf
  • Verkopers zijn meer technisch onderlegd en hebben data nodig om hun commerciële doelen te bereiken
  • Verkopers slaan een brug tussen de ERP, CRM, WMS of op maat gemaakte systemen van een IT afdeling en het webdesign bureau

"Wij kwamen erachter dat integratie met andere systemen en web-services betekende dat we een veel groter publiek zouden kunnen aanspreken." Andy Perchard, Project Manager bij Bespoke 4 Business

De commerciële mogelijkheden
voor het moderne webdesign bureau

Nu bedrijven data vanuit ERP-, CRM-, maatwerksystemen of externe webservices willen publiceren op bijvoorbeeld een bedrijfswebsite, wordt aan webdesign bureaus steeds vaker gevraagd om een volledig geïntegreerde oplossing te leveren.

 

Dit biedt een aanzienlijke financiële kans voor de webdesign bureaus en herpositioneert ze als belangrijke spelers in de IT sector. Het bewijs hiervoor is te zien in het groeiend aantal webdesign bureaus dat de status Accredited Microsoft Development Partner bereikt. Kansen voor de webdesign bureaus kunnen bestaan o.a. uit:

 

  • Mogelijkheden tot het vergroten van de omzet
  • Betere klantenbinding
  • Concurrerende prijs wordt minder belangrijk
  • Cruciale rol in de bedrijfsstrategie van de klant

De complexiteit van een moderne bedrijfswebsite, mede door de integratie van websites met bedrijfssystemen, stelt webdesign bureaus in staat om de relatie met de klant langduriger en winstgevender te maken. Kortom, de integratie van bedrijfssystemen met een bedrijfswebsite verdiept de relatie tussen het webdesign bureau en de opdrachtgever.

 

Nu bedrijfssystemen steeds meer een integraal onderdeel van website-design worden en IT-budgetten beschikbaar worden gesteld aan marketing teams zien veel webdesign bureaus hun verkoopprijzen aanzienlijk stijgen omdat ze minder hoeven te concurreren wat betreft de prijzen.

 

Simpel gezegd, ze kunnen nu geavanceerdere oplossingen bieden die een belangrijke rol kunnen spelen binnen een bedrijf.

De uitdagingen waar webdesign bureaus mee te maken krijgen

De integratie van systemen biedt een lucratieve kans voor webdesign bureaus, maar er komen wel enkele interne en externe uitdagingen bij kijken. We noemen zoal:

 

  • De kennis van backoffice systemen is beperkt
  • Het verwerven en up-to-date houden van integratie vaardigheden en kennis is duur en arbeidsintentief
  • De afwezigheid van beproefde integratie platforms
  • Het is onmogelijk om aan alle eisen te voldoen

 

Het overwinnen van deze uitdagingen kan worden gezien als een enorm struikelblok maar is niet zo moeilijk als op het eerste gezicht lijkt. Het is slechts een kwestie van het vergelijken van de meest eenvoudige en kosteneffectieve opties en oplossingen die beschikbaar zijn. Vervolgens kan het webdesign bureau strategische zetten doen om de klant op de lange termijn nog meer te bieden.

"Na de opties te hebben vergeleken bleek een samenwerking met een integratiespecialist de eenvoudigste en meest kosteneffectieve oplossing te zijn." Anthony Tilley, Sales Director bij Bespoke 4 Business

De strategische opties zijn beschikbaar voor webdesign bureaus

Webdesign bureaus die de komende maanden en jaren willen groeien kunnen het zich niet veroorloven om de groeiende vraag naar integratie van websites met bedrijfssystemen te negeren. Het is een trend die alleen maar in betekenis gaat toenemen.

 

Het erkennen van deze trend betekent dat een webdesign bureau haar bedrijfsstrategie zal moeten definiëren om de uitdaging aan te gaan. De mogelijkheden zijn daarbij onder andere:

 

  • 1. Niets doen
  • 2. Specialiseren in één bedrijfssysteem en een integratie op maat maken
  • 3. Een strategische relatie onderhouden met een betrouwbare provider van integratiediensten
1. Niets doen

Als een webdesign bureau kiest voor 'niets doen' is de volgende stap vrij eenvoudig. Dit bureau zou ten minste moeten overwegen om een referral programma op te zetten met een integratie partner.

 

De reden hiervoor is dat er in de toekomst een vraag vanuit een prospect zou kunnen komen, een belangrijke klant zou zich voor advies en begeleiding kunnen wenden tot het bureau als betrouwbare partner, of een klant zou kunnen vragen om integratie van de interne bedrijfssystemen. Het webdesign bureau zou hiervan aanzienlijk kunnen profiteren.

2. Specialiseren in één bedrijfssysteem
en een integratie op maat maken

Voor een webdesign bureau dat een integratie oplossing op maat wil maken voor één specifieke applicatie is de eerste stap het identificeren van de doelgroep. Het bureau moet zich vervolgens toeleggen op het werven en onderhouden van een team van software-ontwikkelaars en productspecialisten.

 

De volgende stap is om zich aan te sluiten bij het development programma van de verkoper van het gekozen product (bijvoorbeeld Microsoft) en ervoor te zorgen dat de relatie blijft groeien. De reden hiervoor is dat de meeste klanten deze accreditatie als selectiecriterium zullen gebruiken. De laatste stap is om de juiste organisaties te zoeken die de geselecteerde bedrijfsapplicatie gebruiken en om bij nieuwe bedrijfsontwikkeling strategieën de focus op dit publiek te leggen.

3. Een strategische relatie onderhouden
met een betrouwbare provider van integratiediensten

Webdesign bureaus die hun toekomstige klantenkring niet willen beperken zullen een betrouwbare provider van integratiediensten moeten zoeken om mee samen te werken. Deze benadering biedt aanzienlijke commerciële voordelen zoals:

 

  • Sneller inspelen op de markt
  • Geen begin- of startkosten
  • Mogelijkheid om een bewezen technologie te pitchen
  • Mogelijkheid om zich te richten op de gehele markt
Het vinden en evalueren van een integratie partner

Bij het zoeken naar en evalueren van een integratie partner zou een webdesign bureau zich moeten richten op de volgende eigenschappen:

 

  • Een bewezen reputatie op het gebied van integratie van applicaties
  • Gedocumenteerde casestudies over website integratie
  • Geschreven of gesproken beoordelingen van andere webdesign bureaus over de verkoper en zijn product
  • Een stabiel en goed gestructureerd partner-programma
  • Een schaalbare prijsstructuur die webdesign bureaus in staat stelt om te pitchen voor zowel grote als kleine projecten
  • Aanwijsbare ervaring in meerdere bedrijfsapplicaties, bijv. Microsoft, SAP, Sage, Unit4 Multivers, Visma.net, Exact, enz.
  • Geaccrediteerde ontwikkel status bij de belangrijkste verkopers van bedrijfsapplicaties.
Meer informatie over de gebruikte producten of deze case study?
LinkedIn Vimeo YouTube