Een ogenblik geduld aub...
De website wordt geladen...
Twitter LinkedIn Vimeo YouTube Facebook
Verlaag kosten & verbeter e-mail marketing campagnes dmv automatisering

E-mail is een van de meest krachtige marketing oplossingen voor het MKB. We laten u graag zien u hoe u het maximale uit oplossingen als MailChimp of HubSpot haalt.

Ondanks de grote opkomst van Social Media in de afgelopen jaren is e-mail nog steeds een van de meest veelzijdige en krachtige oplossingen beschikbaar voor bedrijven en marketeers. De B2B-markt heeft Social Media inmiddels geaccepteerd, maar hecht nog altijd veel waarde aan e-mail. E-mail wordt daarom gezien als dé manier om te communiceren met o.a. relaties en prospects. Het is zelfs algemeen erkend dat dit de meest gepaste methode is als het gaat om op doeltreffende manier zaken te doen.

 

Dit is overigens geen verassing. Volgens KISSmetrics heeft e-mail zelfs 3 keer zo veel accounts als Twitter en Facebook samen. Berichten geplaatst op Twitter en Facebook samen bedragen per dag slecht 0,2% van het aantal e-mailberichten dat per dag verstuurd wordt. Dit zijn vrij overtuigende cijfers voor de keuze van e-mail als primair marketingmiddel.

 

Inmiddels zijn er legio online services beschikbaar voor het versturen van e-mail marketingberichten. Deze oplossingen helpen bedrijven om op een eenvoudig wijze e-mail marketing campagnes op zetten. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen als MailChimp, CommuniGator, dotmailer en HubSpot.

Het synchroniseren van marketinglijsten en uitschrijvingen

De hierboven genoemde e-mail marketing oplossingen geven bedrijven een hoge ROI, Return on investment. Het zijn veelal de applicaties waarmee veel nieuwe leads gegenereerd worden. In feite zijn e-mail marketing oplossingen zo fundamenteel voor organisaties dat zij de kosten en arbeidsintensiviteit die gepaard gaan met het beheren van marketinglijsten, uitschrijvingen en e-mail campagnes vaak over het hoofd zien.

 

Het is wettelijk verplicht dat ontvangers van een e-mail nieuwsbrief zich kunnen uitschrijven. Bedrijven moeten daar rekening mee houden. Veel oplossingen voorzien prima hierin. Echter is het zo dat veel bedrijven naast de e-mail marketing oplossing ook werken met CRM- of ERP-oplossingen (Exact, Unit4, Visma.net, SAP Business One, Workflow4U, etc.). Uitschrijvingen moeten, veelal handmatig, ook in de interne systemen verwerkt worden.

 

Door Orbis TaskCentre in te zetten kunnen deze en andere processen volledig geautomatiseerd worden. Uitschrijvingen kunnen zo volledig automatisch tussen de e-mail marketing oplossing en de interne CRM-/ERP-applicaties gesynchroniseerd worden. Dit bespaart niet alleen veel tijd en geld, maar is ook nog eens minder foutgevoelig.

E-mail marketing automation,
geheel volgens de eigen Business Rules

Organisaties moeten, naast hun reguliere e-mail campagnes, ook ongeplande campagnes versturen. Factoren als te hoge voorraden, producten die minder goed verkopen, etc. dragen er aan bij dat korte termijn campagnes door een marketingafdeling opgezet moeten worden. Echter, dit geeft extra werk voor een marketing afdeling en legt de werkdruk op medewerkers dus nog hoger. Voorraadniveau's kunnen hierdoor stagneren, verkoopresultaten achterblijven en medewerkers raken overbelast.

 

TaskCentre kan hier een cruciale rol in spelen. Door de inzet van TaskCentre kunnen op basis van data-events automatisch e-mail campagnes aangemaakt en verstuurd worden. Blijven grote voorraden aan producten in het magazijn achter? Dan kan TaskCentre automatisch een campagne aanmaken en versturen ter promotie van dit product. Naderen feestdagen? TaskCentre kan op basis van deze datums e-mail campagnes aanmaken en versturen, zo vergeet u nooit meer een feestdag. TaskCentre kan ook CRM-/ERP-applicaties automatisch met resultaten als uitschrijvingen, open/click-rate, etc. updaten.

 

Zo kan een organisatie op basis van haar eigen Business Rules het moment bepalen dat een e-mail campagne volledig automatisch verstuurd moet worden. Dus zonder tussenkomst van een medewerker.

Volledig automatisch rapportages uitdraaien

Zodra een campagne verstuurd is willen organisaties direct de open- en click through resultaten weten. Deze rapportages bevatten interessante informatie voor bijvoorbeeld een marketingafdeling of verkoopteam. Nu worden deze rapportages nog veelal handmatig uitgedraaid, vervolgens naar de betreffende afdeling gestuurd, in het CRM-/ERP-pakket verwerkt en er worden nieuwe of vervolgacties bepaald. Een handmatig, tijdrovend proces, dat direct resulteert in zwaardere administratieve taken voor de toch al drukke marketing- of verkoopafdelingen.

 

TaskCentre kan dit hele proces volledig automatiseren. Zo kan TaskCentre bijvoorbeeld iedere ochtend om 08:00 uur rapportages van e-mail campagnes ophalen uit oplossingen als MailChimp of HubSpot. Vervolgens verwerkt TaskCentre deze gegevens automatisch in het CRM- of ERP-pakket, of ze worden per e-mail naar de gewenste afdelingen gestuurd. Hier komt dus geen enkele handmatige handeling meer aan te pas.

E-mail verificatie automatiseren

Succesvolle e-mail marketing is deels afhankelijk van actuele e-mailadressen. Een van de meest belangrijke methoden om datavervuiling tegen te gaan is door het verifiëren en verwijderen van foutieve e-mailadressen. Dit kan middels e-mail verificatie software.

 

Door e-mail verificatie software volledig te integreren met CRM-/ERP-systemen wordt het mogelijk om het proces van verifiëren en verwijderen van foutieve e-mailadressen volledig te automatiseren. Dit verhoogt de kwaliteit van e-mail adreslijsten en verbetert e-mail campagne resultaten.

 

TaskCentre kan automatisch e-mailadressen uit bedrijfssystemen ophalen, deze naar een of meerdere e-mail verificatie oplossingen sturen en vervolgens bepalen welke e-mailadressen juist en welke niet juist zijn.

 

Veel bedrijven bouwen nog altijd op het handmatig verwerken van foutieve e-mailadressen door hun medewerkers. Omdat medewerkers niet direct prioriteit hieraan geven en dit proces gewoonweg veel tijd kost, blijven deze foutieve e-mailadressen vaak onnodig lang rondzwerven.

 

TaskCentre kan automatisch foutieve e-mailadressen herkennen, gegevens in het CRM-/ERP-systeem bijwerken en vervolgacties opzetten. Desgewenst kunnen foutieve e-mailadressen verwijderd worden of kan een melding naar een administratie-afdeling verstuurd worden dat foutieve e-mailadressen gevonden zijn en gecorrigeerd dienen te worden. Dit proces kan volledig naar eigen wens ingevuld worden.

Meer informatie over de gebruikte producten of deze case study?
LinkedIn Vimeo YouTube