Een ogenblik geduld aub...
De website wordt geladen...
Twitter LinkedIn Vimeo YouTube Facebook
Knowledge Base
Taskcentre - Foutmelding '0x80070522 - A required privelege is not held by the client' bij uitvoeren taak.
Id: 000020 | Datum: 22-03-2017 | Producten: TaskCentre
Symptomen
Wanneer gebruik gemaakt wordt van een "Run Program" of "Run VBScript" stap wordt de ingestelde applicatie niet gestart.

Symptomen van het probleem:
  • De melding "0x80070522 - A required privilege is not held by the client"
    komt in TaskCentre naar voren.
  • De applicatie die gestart moest worden, wordt niet uitgevoerd.
    Deze zelfde applicatie heeft mogelijk eerst wel gewerkt.

Randvoorwaarden:
  • De TaskCentre Server Service loopt als een andere gebruiker dan de "Local System" account.
  • De stap "Run Program" of "Run VBScript" wordt gebruikt om een executable te starten.

Oorzaak
Deze melding komt naar voren wanneer men de TaskCentre Server Service draait onder een andere gebruiker dan de standaard "Local System" gebruiker. Om een applicatie als service te laten draaien zijn standaard meer rechten nodig dan een reguliere gebruiker heeft - zelfs de ingebouwde Administrator heeft standaard niet voldoende rechten om deze services te kunnen draaien.

Oplossing
De melding "required privilege" geeft aan dat standaard drie rechten ontbreken van de gebruiker die ingesteld staat als uitvoerende account op de TaskCentre Server Service. Dit zijn onderstaande drie rechten:

Nederlands:
  • Aanmelden als batchtaak.
  • Uitvoeren als deel besturingsysteem.
  • Token op procesniveau vervangen.

Engels:
  • Logon as a batch job.
  • Act as part of the operating system.
  • Replace process level token.

Deze rechten kunnen normaliter toegewezen worden met de Group Policy Editor (GPEdit.msc). Het is mogelijk dat deze rechten niet lokaal aangepast kunnen worden. Neem in dit geval contact op met de systeembeheerder om deze rechten in te stellen.
ID: 000020
Datum: 22-03-2017
Heeft betrekking op de volgende producten:
TaskCentre
Heeft u vragen, of wellicht ondersteuning nodig? Neem dan via onze Orbis Portal contact op met onze helpdesk.
LinkedIn Vimeo YouTube