Een ogenblik geduld aub...
De website wordt geladen...
Twitter LinkedIn Vimeo YouTube Facebook
De voordelen van eCommerce integratie
Anno 2018 wordt van bedrijven verwacht dat ze online hun producten beschikbaar stellen. Middels eCommerce oplossingen kan zo aan de steeds groeiende vraag uit de markt van online shoppen voldaan worden. Deze oplossingen zorgen er tevens voor dat een organisatie concurrerend kan blijven in de markt van kleine en grote spelers.

Je ziet weliswaar dat bedrijven zich online willen profileren, maar veelal tegen heel wat technische problemen aanlopen. Zo is het naast het voeren van een online webshop belangrijk om activiteiten als een boekhouding, voorraadbeheer en orderafhandeling volledig te automatiseren en onder controle te houden. Gebeurt dat niet, dan ontstaan vervelende situaties welke tevens grote financiële gevolgen kunnen hebben. Denk aan situaties als; foutieve voorraden waardoor producten niet uitgeleverd kunnen worden, prijzen die onjuist in een webshop staan, het missen van real-time data voor een marketingafdeling en nog veel meer.

eCommerce API integratie, de oplossingen en problemen

eCommerce webshop oplossingen bieden bedrijven flexibele en op maat te maken platformen, ontworpen voor het exploiteren van online verkoopkanalen. De meeste bedrijven zien na het implementeren van een eCommerce oplossing een aanzienlijke toename van online verkeer, conversie percentages en jaarlijkse omzet. Hoewel dit geweldig nieuws is voor de organisatie zelf, kan het ook nieuwe uitdagingen genereren.


Handmatige administratieve handelingen leiden veelal tot een onnodig hoge kostenpost binnen een organisatie. Ze vragen niet alleen veel tijd van medewerkers, maar zijn ook inefficiënt, foutgevoelig en kunnen leiden tot onjuiste besluitvormingen. eCommerce processen en workflows moeten daarom voortdurend worden gemonitord en geëvalueerd. Het betreft functies die, indien verbeterd, kunnen helpen om omzetstromen en werkkapitaal te vergroten.


De belangrijkste oorzaak van foutieve handmatige handeling zijn het herhalend verwerken van gegevens tussen verschillende systemen. Bijvoorbeeld gegevens van en naar het eCommerce platform, maar ook tussen andere applicaties en systemen. Problemen die hierdoor ontstaan kosten onnodig veel tijd en geld.


Als een online webwinkel niet volledig geïntegreerd is met bestaande systemen en de beheerder afhankelijk is van handmatige processen, kan een plotselinge toename van order- en gegevensverwerking de medewerkers verrassen en onder een tijdsdruk zetten waardoor orders niet op tijd geleverd worden. Gevolg is een slechte klantervaring.


Een bedrijf kan voor uitdagingen komen te staan op het moment dat orders een back-office status krijgen, voorraden opraken, achterstanden ontstaan en dubbele verwerkingen worden gedaan. Het orderproces kan hierdoor stuk lopen met als gevolg dat cashflow en omzetten stagneren. Tevens loopt de relatie tot de klant hierdoor ernstige schade op.

De voordelen van het integreren van eCommerce

Het integreren van e-Commerce oplossingen met bestaande systemen kan bedrijven een direct concurrentievoordeel opleveren. Het automatiseren van administratieve taken, het verschaffen van toegang tot real-time informatie, alsmede het verbeteren van workflows kan leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing. De tijd die hiermee bespaart wordt, kan vervolgens worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten om zo verkoopkansen alsmede omzet te vergroten.


eCommerce API-integraties zullen uiteindelijk leiden tot een betere efficiency en helpt medewerkers om betere zakelijke keuzes te maken. Door processen te automatiseren kunnen alle afdelingen binnen een bedrijf, van boekhouding tot magazijn, voorzien worden van real-time informatie. Zo zijn ze in staat om een beter inzicht in bedrijfsgegevens te krijgen en orders efficiënter te verwerken en distribueren.


Uiteindelijk kunnen meer bestellingen in een korter tijdsbestek worden afgehandeld. Daarnaast wordt het maken van fouten aanzienlijk verminderd en zullen transacties sneller en betrouwbaarder verlopen. Al deze verbeteringen leveren een directe positieve bijdrage op in het contact met de klant. Het vertrouwen van de klant wordt hiermee zo optimaal hoog gehouden.


Het niet langer handmatig hoeven uitvoeren van administratieve handelingen geeft een organisatie de mogelijkheid om interne resources beter in te zetten. Zo kunnen afdelingen als verkoop, marketing of klantbeheer beter aangestuurd worden.


Het automatiseren van processen betekent ook dat gegevens, verzameld door de online webshop, automatisch verwerkt kunnen worden in een CRM-systeem. Deze gegevens worden vervolgens door verkopers uitgelezen en helpt hen bij nog meer cross- en upselling activiteiten. Belangrijke verkooptaktieken leiden immers tot een betere cashflow en dus toename van de omzet en winst.

Het behalen van een aanzienlijke ROI

Het automatiseren van handmatige processen en stroomlijnen van efficiency d.m.v. eCommerce API-integraties kan de kans op succes van een organisatie aanzienlijk vergroten. Kosten kunnen worden verlaagd om zo in nieuw en waardevol werkkapitaal te voorzien. Resources kunnen efficiënter worden ingezet en zich concentreren op de ontwikkeling en uitbreiding van de onderneming.


Een integratie oplossing betekent ook dat er geen beperkingen zijn voor toekomstige uitbreidingen en groei. Ieder nieuw geïntroduceerd bedrijfssysteem kan eenvoudig worden geïntegreerd met het eCommerce platform en omgekeerd.

Social Media
Deel dit bericht via uw eigen
social media kanaal:
Meer informatie over de gebruikte producten of deze case study?
LinkedIn Vimeo YouTube