Orbis blog
Hoe CRM-integratie de verkoop- en marketingprestaties kan verbeteren
De integratie met andere bedrijfssystemen
Het is mogelijk om CRM software te integreren met bijvoorbeeld ERP systemen, eCommerce systemen, koeriersdiensten en marketingapplicaties. Klantgegevens worden real-time gesynchroniseerd, waardoor een einde komt aan handmatige verwerking. Tevens beschikt elk systeem over nauwkeurige, actuele informatie.
Alles wat met nieuwe productinformatie, prijswijzigingen, voorraad en het registreren van nieuwe leveranciers te maken heeft, gebeurt meestal in een ERP- of magazijnbeheersysteem. Al deze informatie kan automatisch worden geüpload naar andere systemen die worden gebruikt door bijvoorbeeld het salesteam, waardoor het salesteam alleen in dat systeem kan werken in plaats van tussen systemen te moeten schakelen.
Ook kunnen factuurgegevens en trackingnummers na afhandelen van de bestelling uit het magazijn worden opgehaald en in een CRM-systeem worden geüpload, zodat het verkoopteam een beter beeld heeft van wat er is gefactureerd en verzonden.
Boekhoud- en ERP-software bevat nuttige financiële gegevens die door de verkoop- en marketingteams kunnen worden gebruikt zoals welke facturen nog openstaan en de actuele verkoop- en aankoopgeschiedenis. Deze informatie kan in een CRM-systeem worden gepusht, zodat alle informatie aanwezig is om nieuwe of bestaande klanten te beoordelen.
CRM-integratie met marketingapplicaties
De meeste CRM-systemen bevatten een breed scala aan verkoop- en marketingfuncties om bedrijfscampagnes en strategieën te stimuleren. Veel bedrijven gebruiken echter graag specifieke marketingapplicaties zoals HubSpot of MailChimp om hun campagnes te beheren.
Deze e-mailmarketingproducten kunnen bedrijven een uitstekende ROI opleveren en zijn over het algemeen de belangrijkste tools voor het genereren van leads. Deze activiteit is zelfs zo fundamenteel voor bedrijven ze vaak geen vraagtekens zetten bij het kostbare en personeels-intensieve proces van lijstbeheer en afmeldingsupdates.
Omdat veel organisaties klant- en prospectinformatie in CRM-systemen bijwerken, zal een marketingteam dat een specifieke applicatie gebruikt, die informatie met deze tools willen laten synchroniseren, zodat ze steeds de meest up-to-date gegevens voor hun campagnes hebben. Natuurlijk moeten ook alle leads die binnen de marketingtoepassing worden gegenereerd, worden gedeeld met het CRM-systeem.
Wanneer een zakelijke lead een pagina op een website bezoekt, een beurs bijwoont of een whitepaper downloadt, wordt de actie vaak vastgelegd in de marketingapplicatie. Deze informatie is van groot belang voor het verkoopteam en de accountmanagers en daarom moet er een systeem in gebruik zijn dat hen automatisch op de hoogte stelt en het CRM-systeem updatet. Ook is het voor organisaties wettelijk verplicht om afmeldingen voor e-mailcampagnes te verwerken. Elk systeem zal daarom met deze verzoeken moeten worden bijgewerkt.
Aangezien het wettelijke vereist is dat organisaties afmeldingen voor e-mailcampagnes mogelijk maken, hebben de meeste oplossingen deze functie ingebouwd. Het probleem is dat veel bedrijven zowel een e-mailmarketingoplossing als een CRM/ERP-oplossing gebruiken, wat ertoe leidt dat gebruikers de uitschrijvingen handmatig moeten synchroniseren.
Hoe mooi zou het zijn als al deze processen automatisch kunnen verlopen?
Kosten besparen en e-mailmarketingcampagnes verbeteren
Van tijd tot tijd moeten bedrijven mogelijk 'ongeplande' e-mailcampagnes voeren. Factoren zoals langzaam bewegende voorraad of druk om cross-sell en up-sell te verkopen, betekenen allemaal dat er meer e-mailcampagnes moeten worden uitgevoerd door het marketingteam, maar het kan moeilijk zijn om de tijd te vinden voor deze ongeplande campagnes. Hoe mooi zou het zijn om een melding te krijgen bij langzaam bewegende voorraad of een actuele datum? Of dat er automatisch e-mailcampagnes worden aangemaakt en verzonden via een gekozen oplossing. Het zal ook de CRM/ERP-applicatie bijwerken met de resultaten.
Zodra een campagne is verzonden, willen de meeste bedrijven een ‘open en klik’ rapport maken, die vervolgens naar het verkoopteam worden gestuurd zodat ze het CRM/ERP-systeem kunnen bijwerken en vervolgactiviteiten kunnen opzetten. Dit gebeurd meestal handmatig en is een tijdrovend proces.
Succesvolle e-mailmarketing is grotendeels afhankelijk van de kwaliteit van uw e-maillijsten. Een van de belangrijkste manieren om de datahygiëne te verbeteren, is door e-mailadressen te verifiëren en slechte te verwijderen met behulp van software voor e-mailverificatie. E-mailgegevens kunnen vervallen als gevolg van het vertrek van personeel, wijzigingen in de domeinnaam en andere factoren. Veel bedrijven vertrouwen op werknemers om foutieve e-mailadressen handmatig te verwerken, maar dit is tijdrovend en wordt vaak gezien als een taak met lage prioriteit. Door e-mailverificatiesoftware te integreren met uw CRM/ERP-systeem is het mogelijk om een eind te maken aan het handmatige proces van e-mailvalidatie, de kwaliteit van e-mailrecords te verbeteren en de effectiviteit van e-mailcampagnes te verbeteren.
Door uw CRM-systeem te integreren met al uw andere bedrijfsapplicaties, hoeft u niet meer handmatig klant-, prospect- en leadgegevens tussen bedrijfstoepassingen opnieuw in te voeren, zal de nauwkeurigheid van gegevens verbeteren en commerciële prestaties stimuleren.
One tool, Countless Solutions
Orbis Software biedt met het innovatieve RPA Platform de oplossing voor al je vraagstukken omtrent integratie en procesautomatisering. Zonder maatwerk of codeerkennis integreer je vrijwel ieder gewenst systeem, softwarepakket of applicatie met elkaar middels drag’n’drop. Denk aan ERP-systemen, CRM-systemen, webshops, marketplaces, koeriersdiensten, marketingtools en nog veel meer. De standaard beschikbare Documenten- en Rapportagesoplossing is er voor je interne rapportages en met de Alerts & Notificaties functionaliteit zorg je ervoor dat je altijd, overal en real-time op de hoogte blijft van kritische bedrijfsprocessen. Met de web-based Workflows kun je al je bedrijfsprocessen, hoe complex ze ook zijn, volledig zelf inrichten, uitvoeren en beheren en de web-based Portalen zorgen voor een soepele uitwisseling van informatie zowel intern als extern. Ontdek hoe Orbis Software ook jouw organisatie kan helpen door prestaties te verbeteren, efficiëntie te verhogen en kosten te besparen.
Heb je een vraag?
Ons support- en salesteam staat voor je klaar.